Wednesday, May 5

Tiada lagi lucah kali ini....

Ubah cara memblog. Saja, suka-suka..

Mula-mula an, gua nak ucap Hepi Besday laa untuk adik gua,

Muhammad Qusam bin Zainal Abidin.

Gua terlambat sehari. Takpe ahh, janji gua ingat.

Lu dah umur 16 tahun, beb. Lu kena belajar terima kenyataan yang semua benda takkan berlaku ikut lu punya suka lagi. Lu kena belajar terima pendapat orang, dan lu kena faham apa yang berlaku tu, adalah ketentuan Tuhan. Apa, lu ingat gua lu, gua lu, gua tak pandai ceramahkah??

Hehe, semoga sentiasa dikurniakan nikmat kesihatan, rezeki dan hidayah berpanjangan, insyaAllah....

* * *

Dua hari lepas, aku marah-marah. Ya, di samping faktor PMS, aku marah-marah juga sebab Eizzah Nur. Hobi barunya adalah meng-off dan meng-on air cond sesuka hati. Patut la aku tengah tidur depan TV tu kejap-kejap rasa sejuk, kejap-kejap rasa panas, kejap-kejap rasa sejuk balik. Pastu kaki aku je yang sejuk, badan aku panas.... Oh, patutlah, Zikri tumpahkan air atas kaki aku rupanya....

Zikriiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oops, terlupa... Tengah blogging. Okay, control macho semula.

Jadi, selepas itu, aku pun meneruskan proses marah-marah. Tetapi masih dengan gaya keibuan yang hensem-lah. Taklah sampai jiran tetangga aku dengar suara aku. Marah anak-anak kecik, tak payah la nak menjerit-jerit. Bukan dia peduli pun apa yang kamu jeritkan itu. Nanti nak masuk Konsert Prelude AF, tak ada suara pula.

Kemudian, aku rasionalisasikan marah-marah aku itu. Konon macam main psikologilah. Walhal anak aku bukan ambil tau pun apa itu psikologi. Alasan dia, "Tak masuk periksa la, mama".

Okay, alasan itu aku reka.

Aku pun terangkan pada dia,

"Mama marah sebab mama sayang. Kalau mama tak marah, itu maknanya mama tak sayang kakak. Mama nak kakak sentiasa jadi anak solehah. Faham?"

"Emm, faham." (Entah iya, entah tidak. Sebab masa aku cakap itu, dia sedang menonton Upin dan Ipin di YouTube.)

Esoknya.

EIzzah dan Zikri bergaduh berebutkan mainan. Disebabkan statusnya sebagai kakak, jadi dia menyalahgunakan statusnya itu untuk memarahi adiknya dengan pitching yang amat tinggi. Bingit telinga aku.

Jadi, untuk meraih simpati (sebab dia tak dapat balas balik hujah-hujah kakaknya yang amat petah itu. Macam mana nak balas, pelat) maka Zikri pun meraung sambil berguling-guling dengan pitching senada kakaknya. Double bingit telinga aku.

Jadi, aku pun tolong menambahkan lagi kebingitan telingaku sendiri.

"Kakak!! Kenapa marah adik??!!"

Jawapan dia?

"Mama, Eizzah Nur marah sebab sayang la mama. Kan mama marah Eizzah Nur sebab sayang. Eizzah Nur sayang adik, Eizzah Nur marah la adik..."

(Dia menggunakan nama penuh sebagai ganti nama diri. Dan umurnya 3 tahun 5 bulan.)

Jadi, kamu beritahu aku...

Adakah aku terperangkap dengan rasionalisasiku sendiri??

Aku konfius.....

2 comments:

::alifdalmim:: said...

Eizzah Nur ikut mama dia..suka bising2 kot..hahaha

Yong Zahura said...

Ehh, mana ada.... Kan Kak Yong orang paling 'pendiam' di dunia...

Eheh..... (=.=')