Monday, August 22

Beli racun untuk berbuka?

Latar belakang : Dapur
Pelakon : Aku
Scene : Memotong bawang putih, bawang merah, halia, kobis dan lain-lain sebagai persediaan memasak mee gorang basah untuk iftar.
(Dengar bunyi motor. Oh, Encik Suami pulang. Bunyi pintu dibuka, mungkin oleh Zikri. Kedengaran suara gembira "Yeay, abah balik" sebagai background music.)
Tiba-tiba.....
(Berlari dengan pantasnya ke dapur)
Eizzah : "Mama, mama, abah beli racun ma!!"
Aku : "Hoh?? Racun?? Nak buat hapa??"
Eizzah : "Betul... Banyak abah beli racun!"
(Encik Suami lalu, membuka pintu belakang lalu menyalakan lilin)
Aku : "Beli apa, bang?" (Gila kentang curious...)
Encik Suami : "Bunga api......."
Aku : (gelak guling-guling)
Rupa-rupanya, Eizzah nak sebut 'mercun', tapi dibantainya sebut racun... Dia tak boleh nak bezakan lagi antara mercun dan bunga api. Wahhahahaha~~ Terkejut aku. Ingatkan suami aku terkujat aku shopping semalam sampai habis RM300. Tapi takkan itu pun sampai nak kena minum racun, kan? Iman suami aku tak adalah senipis itu.
Moral of the story : Perbanyakkanlah vocabulary anak-anak anda supaya anda tidak mudah diserang heart attack :D

2 comments:

Zaem Hayes said...

Bawa balik mercun yang lebih..

Yong Zahura said...

takde hangitnya lebey... habis sudaa~
:D