Tuesday, June 22

Ultraman Cosmos tu ada pertalian dengan aku... Serius!

Gila seh... Busy betul aku sepanjang cuti 2 minggu yang lalu.

Siapa nak kena sekeh?

Sila cakap kata kerja cikgu senang.

Sebelum itu, aku nak ucapkan "Selamat Pengantin Baru" yang dah agak belated jugak arr pada kedua-dua adik aku dan pasangan mereka...

Nur Zuraiha Harris Abidin binti Zainal Abidin
&
Mohd Fadzil bin Musnin

dan juga

Nur Zuhaili Harris Abidin binti Zainal Abidin
&
Mohd Awiz Zarim bin Abd Jalal

Sori la kalau aku balik ke Serdang lambat.. Tapi yang penting aku selamat sampai. Dan aku telah pun berjaya menolong menyiapkan goody bags korang yang sebanyak 2000 beg tu, okay?? Ntah pukul berapa aku tidur ntah, aku pun tak tahu. Aku malas nak tengok jam tu. Aku rasa kalau aku tengok jam tu, konfem aku baling dengan kuih kat tangan aku tu. Dalam hati aku pulak asyik dok tanya' "Bila la nak tido. Bila la nak tido. Bila la nak tido..." Tapi tak la selewat orang yang pergi pasang signage rasanya...

Korang kan...
Aku dulu jadi pengantin, aku buat sendiri jugak laa goody bags aku, tau?? Korang bukan main ye?? Aku tau salah sorang baru nak pakai inai malam tu. Kesian hang. Hari Sabtu nak akad nikah, Jumaat hang masih kerja lagi. So, aku faham.. Yang sorang lagi??

Takpe, aku faham jugak...

Sekarang aku tengah melayan anak aku tengok Ultraman Cosmos. Diam. Kalau aku nampak kamu gelak, aku karate. Apa salahnya tengok Ultraman Cosmos? Kita kena tahu bahawa kita boleh diserang oleh raksasa bila-bila masa, ok? Walaupun raksasa itu memakai sarung dan kadang-kadang macam nampak ada bekas zip.

Dan heronya pula selalu menunggu sampai lampu dia berkelip-kelip, baru sibuk nak bunuh raksasa. Dan di sini aku isytiharkan, Ultraman itu sebenarnya ada kaitan dengan aku.

Gara-gara perbualan berkisarkan ilmiah yang aku lakukan dengan anak sulung aku.

"Mama, Eizzah Nur nak tengok Ceria la, ma.."

"Eh, Ceria dah habis la. Esok pagi dia ada balik."
Apa seh... Orang tengah tengok Desperate Housewives nih, apa kelas nak kena layan Ceria.

Remote diambil. Butang pada remote ditekan, sambil mulut menyebut.."Six..One..One.."

Tak sempat pulak aku ambil balik remote itu dari tangannya. Agaknya aku bergerak secara slow motion kot. Tak apalah, nasib baik aku tidak bergerak dalam keadaan rewind. Konfius pulak semua saraf aku nanti.

Tadaa, terpampanglah siaran Ceria. Tengah iklan cerita Geng Bas Sekolah. Aku siap ikut nyanyi lagi lagu tema dia.

"Mama, ni bukan Ceria ke??"
Aiseh. Sudah mahu berjustifikasi dengan aku la tu.

"Eh, dia dah ada balik la. Tadi Ceria cakap dia nak pergi makan Nasi Ayam Baser dengan kerabu mangga. Dah balik makan la tu."
Ayat kena mau power,beb. Nak buat cover sebab dah kantoi.

Rupa-rupanya, tengah cerita Ultraman Cosmos tu la. Aku dah haw-haw menguap. Aku heran jugak. Dari aku kecik, sampai la aku besar, tak habis-habis raksasa menyerang Jepun. Ultraman pulak sungguh aktif mengembangkan zuriat. Ada aje keturunan yang berjuang demi menyelamatkan dunia dari raksasa.

Lantak kau la raksasa. Jangan kau serang rumah aku, sudah.

Tengah aku syok-syok buat-buat baca bil elektrik aku, tetiba Eizzah Nur jerit.

"Mama!! Mama!!"

Cepat-cepat aku letak bil elektrik dan capai bil air.

"Apa dia??"

Dengan sengih yang lebar, dia jawab,

"Mama, ni la Musashi mama." sambil menunjuk pada sorang mamat Jepun kat dalam TV tengah cakap-cakap kat ofis dia. "Eizzah Nur nak kawin dengan Musashi."

Terkejut. Tangan pegang jantung, macam gaya Datuk-datuk dalam drama TV sebelum kena serang heart-attack. Kawen?? Bila korang bercinta? Nak kata family yang arrange, aku tak tahu-menahu pulak...

Blom sempat aku tergolek, aku terlihat satu adegan yang mengagumkan aku dengan pilihan hati anak aku tuh.

Aku tengok mamat Musashi tu bertukar menjadi Ultraman...

Dan terus berlawan dengan raksasa tu sampai la raksasa tu kalah. Aku siap bagi sokongan lagi, macam tengah tengok gusti pulak.

Oh, terharunya aku. Bakal menantu aku Ultraman rupanya. Jangan masa majlis akad nikah kau bertukar jadi Ultraman, sudah. Habis roboh rumah aku karang. Habis semua orang lain tak dapat kahwin lepas tu sebab tok imam kena hempap bumbung.

Dan nampak gayanya, raksasa datang serang rumah aku pulak la lepas-lepas tu...

Aku kena tanya bakal menantu aku tu la, gaji dia kerja jadi Ultraman tu banyak tak. Nak suruh support sepenuhnya kos membaik-pulih rumah dan juga kawasan kejiranan aku ni. Sebab raksasa yang datang tu suka sangat sembur api dari mulut. Takpelah, dari sembur api guna kentut.

Lama kemudian.

Laki aku balik dari kerja. Pun kena tengok siaran ulangan Ultraman petang tadi punya. Muka dah tensen tahap orang yang kena pakai kostum berlakon jadi Barney.

Bila sampai adegan yang sepatutnya, aku sound,

"Itulah bakal menantu abang. Hensem, kan?"

8 comments:

aizuemi said...

hebat ar.. husband anak buah aku da la japanese.. otomen lak tu~

adeqs comeyll said...

cayalah kak yong..
dapat menantu otomen nanti..
haha..
*gelak guling2*

p/s :Eizzah Nur, nnti auntie su kne blaja bahasa jepon la ek~ :P

Fadzil Musnin said...

Rasanya mmg patut otomen kawin dgn manusia sbb spesis otomen 99.9% adalah jantan.

Yong Zahura said...

Ngah : Huhuhu~ gua dah tatau nak kata hapa dah beb...

Adik : eh, blom tentu setuju lagi... nak tengok gaji dulu... huahuahua!

Adik ipar : itu la, 99.9% jantan... tapi tak pernah putus2 keturunan! sungguh produktif otomen betina yang 0.1% itu...

pejal82 said...

otomen takde cucu ke??
yong..mana aci tido awal..ayah,zaem,pejal,qusam ngan nazih settel kul 3 pagi kot...sampai ketuk signage tue terketuk tgn wooo..

Yong Zahura said...
This comment has been removed by the author.
Yong Zahura said...

Pejal : Nasib baik tak terketuk kaki sekali.... Kih kih kih....

aizuemi said...

oit.. update la oit~