Wednesday, September 1

Selamat Tunggu Raya!!

Dah dekat-dekat nak raya, baru aku sibuk-sibuk nak update blog. Hehe. Malas laa aku nak ucap selamat berpuasa ke, apa ke. Dah nak abis puasa dah pun. Cuma aku harap puasa kita semua adalah puasa yang akan diterima pahalanya.
Takde banyak sangat perkara yang aku nak cerita. Cuma sedikit (la sangat...) update tentang apa yang berlaku dalam hidup aku di sekolah aku sekarang.



A. Percubaan SPM
Gila dong!! Sungguh memenatkan, tetapi juga sungguh mengasyikkan. Penat menguruskan soalan setiap pagi. Dan juga mengasyikkan melihat pelajar-pelajar tidur sampai meleleh air liur mereka. Paling tak tahan, satu adegan ini...
Masa : Ntah, dah lupa.
Tempat : Makmal Bahasa.
Exam : Sejarah.
Kelas terlibat : 5UUM dan 5 UPSI.
Aku tengah meronda. Sambil melihat keasyikan mereka 'menjawab' soalan. Tiba-tiba, aku terdengar satu bunyi pelik. Bunyi yang aku rasa kalau korang dengar pun korang ngeri. Aku cuba mencari di manakah punca bunyi itu. Giler seh, aku rasa aku boleh samakan bunyi yu macam sound effect dalam cerita 2012. Macam secawan bunyi guruh campur secubit bunyi kilat (kilat ada bunyi ke?) dengan satu sudu teh bunyi traktor. Dah macam resipi biskut raya dah. Aku terhendap-hendap la mencari apakah bunyi itu. Rupa-rupanya...
Ada sorang mamat yang aku jangkakan tidak mandi pagi dan tidak berpuasa (sebab dia bawak bekal air ke sekolah) serta bukan beragama Islam sedang tidur dengan lenanya sambil berdengkur dengan enaknya. Kurang asam punya mamat. Dahlah tak puasa. Bikin panas je gua yang berpuasa ini.
Jadi, kepada semua yang berpuasa, boleh berpuasa, boleh tapi tak nak berpuasa, memang tak nak puasa, suka-suka je nak puasa ke tak nak, tak boleh berpuasa, kejap puasa kejap tak, entah puasa ke tidak, konon-konon macam puasa tapi tak, dan segala macam edisi yang ada perkataan puasa di dalamnya (tak termasuk orang yang namanya Puasa), aku nak ucapkan "Selamat Berpuasa!!



B. Dialog baru Eizzah Nur Harris
Suasana tenang.
Angin sepoi-sepoi Geografi.
TV sedang menayangkan Ultraman Cosmos (jangan tanya aku kenapa).
Tiba-tiba....
"Mama!! Mama!! Zikri buat kakak!!"
(diselangi tangisan yang agak tinggi desibelnya)
Dengan gaya kepura-puraan yang tinggi, mamanya pun bertanya "Zikri!! Nape buat kakak??"
Dengan gaya kepura-puraan yang lebih tinggi dari mamanya, Zikri pun menangis. (Cara menyelamatkan diri dari kena marah yang dipelajari oleh beliau sejak zaman Mesolitik)
Eizzah Nur pun dengan bangganya memberi cadangan yang kononnya bernas la tu...
"Mama, kakak nak adik baru la, mama. Tak nak adik lama. Mama bagi Eizzah Nur adik baru, eh?"
Aku dah nak gelak guling-guling dah ni. Tapi disebabkan aku seorang perempuan melayu terakhir (eceh..) serta makhluk Tuhan tak seksi (eceh..) aku pun kawal la. Cakap omputihnya, kontrol....
"Abis tu, adik lama nak letak mana?"
"Jual kat pasar lambak....."
Selamba seh anak aku.

6 comments:

AiTotYati said...

mmg selamba!!!



*macam mak dia.


lalalalala

aizuemi said...

wakakkakaka.. ko xletak dialog slumber si zikri ke?

* kata tanak wish selamat puasa.. alih2 wish jugak.. shengal... *

Nurissa said...

haha...
yg abah die tambah xmasukkan skali..?? huahuahua...

Nurissa said...
This comment has been removed by the author.
adeqs comeyll said...

haha...
geli rse pancreas adeq~
best btol idea die..
mantop2~hasil didikan mama nye

apekah dialog slumber zikri tu???

Yong Zahura said...

Tot : Hahaha... mama dia baik, tau..

Ngah : Itu la, saja wat gimik... Hehee...

Yi : Uihh... yang tu tak bole... 18SX... haha...

Adeqs : mamanya tidak bersalah, okayy? :D Dlm kes nie, zikri takde dialog. Sbb dia tak paham kakak dia kata apa. Hihii...