Monday, February 28

Walao~~ Sedih bangat!!

Hari ini tak banyak perkara yang berlaku.. Tapi ada beberapa benda yang buatkan aku masih terasa nak nangis pun ada, nak ketawa pun ada (eh, memang aku dah ketawa pun!), tension pun ada. Okeh, aku nak cerita pasal yang nak nangis...

Seriusli, bila aku tengok masa perhimpunan tadi, aku miss 2 wajah yang selalu senyum-senyum kat aku masa perhimpunan. First, Umar anak cikgu Aziz, dan juga Hakim Hassan... Diorang dah selamat melanjutkan pelajaran (wah, ayat tak boleh blah) ke SM Sains Kota Tinggi atau lebih dikenali sebagai SAKTI setelah berjaya mendapat kelulusan yang cemerlang dalam PMR.

Salam Ustaz Tahir ada lagi masa tu. Tapi lepas rehat dia balik sebab nak beli keropok lekor.. Eh, salah, nak pergi medical check-up dan juga shopping barang-barang nak masuk MRSM. Ya, Salam dapat masuk MRSM Serting.

Huhu~ Sedih seh... Aku sayang giler batch diorang sebab itulah batch yang aku ajar masa diorang masih bayi, eh, masa diorang Form 1. Specifically, aku mengajar Tingkatan 1 WUM 2008, siap mengajar Sivik, kau.. Aku main bedal aje masa tu. Tapi batch tu best, sporting. Dan batch itu juga yang banyak meninggalkan aku....

Mula-mula Malini dan Farah, lepas tu Adibah, Hasrin dan Khaliq, then sekarang Salam, Umar dan Akim... Terasa giler jauh di sudut hati aku yang aku akan rindu pada mereka...

Aku takleh bayangkan sedih jugak la hati aku nak masuk kelas Biologi dengan 4 UM esok. Kesian Farabi seorang kat belakang. Nampak gayanya dia kenalah menabahkan hati untuk duduk di depan. Tak boleh duduk belakang sorang-sorang, nanti kena 'mengorat' dengan 'benda' yang kat belakang lab tu, cikgu tak jamin~~ Tak apalah, kita doakan yang terbaik untuk diorang. Rasulullah pun ada bersabda,

"Tuntutlah ilmu biar sampai ke Negara China"

Diorang blom pun sampai China lagi. Paling jauh baru Negeri Sembilan. Itu pun air mata dah macam paip SAJ pecah dah ha masing-masing... Touching seh... (Padahal aku pun sama, aku pendam je la. Aku kan jelita..) Cuba kalau diorang betul-betul sampai China? Mau banjir besar kali ketiga dekat Kota Tinggi nie. Puncanya - depa (mereka versi mami jarum) la...

Sekurang-kurangnya mereka berpindah untuk menuntut ilmu. Oklah tu.. Niat mereka berpisah adalah baik.. At least, diorang bukannya masuk Pusat Serenti ke apa ke...

Haa.. Sebut tentang Pusat Serenti...

Tadi juga adalah perasmian Minggu Anti Dadah di sekolah aku, SMK Laksamana, Kota Tinggi. Yang tak boleh tahan, perasmi tahun ini merupakan seorang orang baru yang dihantar ke sekolah aku gara-gara orang atasannya semuanya ada tanggungjawab di tempat lain. Dia punya gigil, tambah dengan kurang persediaan, hanya Allah yang tahu. Aku sedar, bukannya mudah nak berucap di hadapan ratusan anak-anak SMK Laksamana yang hobinya pun berucap juga. Pantang orang bercakap kat depan, dia pun sibuk nak bercakap kat belakang. Bila diberi slot khas untuk mereka bagi ucapan kat depan, tak nak pulak. Awal-awal memang kesian, tapi akhirnya beliau mampu juga settle down nervousness dia tu... Mula-mula memang gigil betul, tak sampai hati kami para guru melihat.

Nampak?? Nak menjadi seorang guru bukannya mudah, ok?? Nak berucap di khalayak ramai ketika perhimpunan, bukan semua orang mampu buat, tau? Tapi itulah kemahiran kami yang jarang sekali wujud pada profesion lain. Setiap hari, seorang guru paling kurang perlu bercakap di hadapan purata 35 orang murid dalam satu kelas. Itu pun kalau sehari satu kelaslah... Kalau sehari ada 4 kelas? Berapa orang dah tu? Yeah, setakat orang yang eksyen cakap berdegar-degar kat belakang memanglah... Datang dan berdepan dengan pelajar, baru anda tahu...

Pelajar sekarang dah pandai dan kreatif, tak macam dulu kot.. Apa orang cakap.. Takut cikgu... Eheh (--")

Apa orang cakap? Sekarang pelajar dah tak takut cikgu dah....

:DD

No comments: