Tuesday, February 15

Indigo dan violet itu tidak sama.

Err, hello?

Hello?

Jap eh... Aku pergi ambik vacuum cleaner kejap.. Kasi cuci sikit blog aku nie.. Aku bukannya boleh sangat kena debu ni.. Karang tak pasal-pasal je aku MC 18 hari sebab allergic reaction kepada debu... Mau rindu semua anak-anak murid aku pada aku....

Last aku berblog adalah pada tahun 2010. So, sekarang dah masuk Februari 2011... Woohoo.... Setahun jugak la aku tak berblog, eh? (Korok mung..) So, sebelum aku meneruskan lagi, biarlah aku ucapkan Selamat Tahun Baru yang dah tak berapa nak baru 2011 kepada semua, ya? Semoga tahun ini akan menjadi tahun yang lebih baik dari tahun-tahun yang lepas.

Banyak sungguh perubahan yang berlaku dalam hidup aku.. Yang paling ketara, anakanda Eizzah Nur Harris sudah pun sekolah. Tadika Darul Ilmu, Kota Tinggi menjadi pilihan aku. Sebab aku betul-betul tertarik dengan ciri-ciri Islamik yang ditonjolkan oleh tadika itu di samping penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantarnya. Aku harap beliau akan belajar bersungguh-sungguh untuk menghafal surah Yassin, belajar solat, dan tidak lagi bercita-cita untuk menjual adiknya di pasar lambak....

Jadi sekarang, tugas aku dah bertambah. Di samping menggosok baju kerja sendiri dan suami, aku terpaksa laa menambah satu lagi pakaian untuk digosok - uniform sekolah beliau. Mujurlah setiap hari Jumaat merupakan Hari PE (ala, PE pun tak tau??... cakap BM kita panggil PJK) untuk murid-murid tadika tersebut. Thanks kepada semua teacher-teacher yang rajin melayan anak-anak TDI dengan penuh kesabaran.

Apa la, itu pun kau cakap dah bertambah? Yela, sebab aku belum habis cerita. Tu la, nyampuk lagi... Pegi cover malu kau dengan menonton cerita Ngangkung di channel Astro First..

Yang paling aku suka buat, dan juga yang paling mencabar temper aku adalah - memeriksa homework Eizzah Nur. Ya, aku tau. Seriusli, aku bersyukur kerana aku mengajar budak-budak tua (upss..). Kalaulah aku mengajar budak kecik, mau mendidih semua erythrocyte, leucocyte dan thrombocyte (err, aku rasa bahasa senangnya ialah darah) aku. Aduii, nampak gayanya setiap kali lepas bacaan Yassin berjemaah di sekolah pada setiap Jumaat, aku harus menambahkan senarai permintaan dalam doaku agar aku menjadi seorang yang lebih sabarrr... Bukan sahaja hati aku kena sabar, malah thyroid, pankreas, usus kecik, usus besar, limpa dan sebagainya pun kena sabar juga...

Hobi harian anak-anak aku juga dah berubah. Sekarang, kung-fu fighting berada dalam kedudukan tertinggi pada list hobi mereka. Contoh :

Situasi : Di dapur dan ruang tamu.
Pelakon : Aku (tukang masak di dapur)
Mereka (aktor dan aktress utama)
Pelakon tidak hadir : Encik Suami (pelakon kurang disiplin.. Wah ha ha)

Zikri : (Menangis, tanpa air mata)
Mama : "Napa adik nangis?"
Zikri : "Kakak wat baby..."
Mama : "Kakak buat apa?"
Zikri : "Ye abab ebi, syini, syini..." Sambil menunjuk ke arah tangan dan kaki dia. (Korang boleh faham tak?)
Mama : "Alolo... Syian baby eh... Nanti mama marah kakak, eh?"

(Sesi mendefend diri sendiri)
Eizzah : "Baby buat kakak dulu, kakak tak buat dia pun, kakak kaler buku je."
Mama : "Ye laa, jangan la garang sangat dgn adik.. Adik kan kecik lagi.."
Eizzah : "Siapa suruh dia tak school? Kakak dah school...." (Aku pun tak berapa faham apa kena mengena point ni sebenarnya)
Mama : "Ok dah, pergi main sana. Adik beradik tak baik gaduh.. Nanti Allah marah"

Seminit lebih sikit kemudian....

Zikri berlari pantas ke dapur...
Zikri : "Mama! Mama!!"
Mama : "Apa dia??"
Zikri : "Dah kena dah..." (Sambil sengih lebar)
Mama : ??

Dari depan, kedengaran kakak menangis dengan lantangnya akibat terkena pukulan curi dari mamat kecik yang sedang menyelamatkan diri di dapur. Main tipu ini budak kecik!!

3 comments:

E-ra paSha said...

yahooo!!! sy folllow blog ckgu!!! yaee!! hehe

adeqs comeyll said...

comeyll la diorg..haha~
[okey..jgn sambung yg mama diorg comeyll jgk :P ]

Yong Zahura said...

E-ra : thanks... i follow yours too!!

Adek : ahaha... ok, ok... tak jadi la nak sambung... awal2 dah kena sound....