Friday, June 3

Kenapa Bio berbeza dari Add Math?

Okeh, walaupun asalnya niat di hati untuk TIDAK MAHU menulis unsur ilmiah dalam blog ini, tapi naluri keguruan (?) tetap menebal bila ada yang bertanya tentang subjek Biologi. So, nak tak nak, kena jugak bercerita.. Kan aku guru yang benar-benar mahu menjadi guru? Aku bukan menjadi guru sebab takde pekerjaan lain yang mahukan aku, okay? Aku bukannya orang yang konon masa nak ambik course, berdegar-degar nak course yang hebat, mencabar, boleh kerja gaji mahal, bla, bla, bla... Tapi tengok-tengok, jadi cikgu jugak....

Padahal satu ketika dulu, aku tahu kau pernah kutuk profesion aku nie... Aku tahu, sebab kau mengutuk tu depan aku. Tanpa memikirkan pun perasaan aku yang dah sah-sah akan jadi cikgu ni. Sebab aku ambik course Sains dengan Pendidikan.

Yelah, course aku nie tak mencabar, kan? Sekurang-kurangnya, aku ada perancangan masa hadapan yang teguh. Yang betul-betul aku nak capai. Dan Alhamdulillah aku berjaya capai.

Okay, entry ini ditujukan khas untuk : Rafieq (nak link blog pun tak tau sebab dia baaanyakkk sangat blog. Bagusnya, rajin!! Aku blog yang satu nie pun siap ada sarang Spiderman dah~~)

Anakanda sorang nie bertanya tentang teknik belajar Biologi. Tahniah diucapkan terlebih dahulu sebab betul-betul nak improve dalam Biologi. InsyaAllah, kalau kita ada daya usaha, Allah akan balas dengan kejayaan yang setimpal dengan usaha kita. Strive for the best, ya?

Okay, subjek Biologi memang diwar-warkan sebagai subjek bacaan. Jadi, memang hanya dengan membaca, kita boleh score subjek ni. Menghafal adalah satu lagi kaedah yang biasa diguna-pakai untuk menjawab soalan, tetapi tak ada gunanya menghafal kalau anda tidak dapat memahami kehendak soalan, kan? SO, apa-apa sekalipun, anda perlu memahami konsep dalam Biologi. Hafalan pula diperlukan dalam mengingati struktur-struktur atau ciri-ciri dalam Biologi. Contohnya dalam Form 4 Chapter 2 : Cell Structure and Cell Organisation (nak ingat organelles dan functions), ataupun dalam Form 5 Chapter 2 : Locomotion and Support (nak ingat nama semua tulang).

Memang betul, teknik belajar Biologi memang tak sama dengan Add Math. Sangat jauh bezanya. Sebab Biologi adalah subjek bacaan, manakala Add Math adalah pengiraan. Teknik yang diperlukan untuk menguasai kedua-dua subjek ini sangat ketara perbezaannya. Biologi dan Sejarah memerlukan teknik yang sama = bacaan. Dan Add Math memerlukan teknik yang lebih kurang sama dengan Fizik = latihan. Namun, dengan hasil usaha yang bersungguh-sungguh dan berterusan, tidak mustahil untuk kita kuasai kedua-duanya, okay?

Untuk membolehkan kita menguasai teknik menjawab Biologi di peringkat SPM, apa yang paling penting adalah memahami konsep.

Sebagai contoh, konsep hypotonic, hypertonic dan isotonic solution. Kita kena faham macam mana kita nak tau setiap solution itu hypo ke, hyper. Ini bergantung kepada kehendak soalan. Setelah kita tahu larutan itu hypo atau hyper, barulah kita senaraikan apa yang terjadi jika sesuatu sel (plant atau animal) direndam ke dalam jenis-jenis larutan tersebut.

Di sini, penting pulak untuk kita hafal terms-terms yang wajib diguna untuk kita jawab exam. Contohnya, turgid dan plasmolysis (untuk tumbuhan), dan haemolysis serta crenation (untuk haiwan). Konsep penting yang perlu dikenalpasti kat sini pulak adalah, jika sel itu direndam dalam sucrose solution (contohnya), molekul-molekul sucrose tersebut TIDAK AKAN bergerak. Yang akan bergerak dari kawasan berkepekatan tinggi ke kawasan berkepekatan rendah adalah molekul AIR.

Dan lagi satu term penting di sini ialah, molekul air bergerak dengan cara yang dipanggil OSMOSIS. Osmosis adalah salah satu daripada passive transport, sebab itulah pergerakan air tu mesti dari high concentration to low concentration.

Macam itulah dalam Biologi, konsep dan terms saling berhubung kait. Jadi ketika menjawab soalan, semuanya kita kena apply untuk ensure dapat markah penuh.

Tu baru satu tajuk kecik. Kalau semua? Woh, kena wat tuition class online laa... Waa, tak sanggup!! Nak main fesbuk!! Haha~

Ada soalan? Yang lain-lain pun bole la nak tanya... Romantikalasofa dan Era?? Taknak tanya mama soalan-soalan Bio ke? Diam je? Masa kem kecemerlangan kat AKLI hari tu, Bio takde kan?? Kesiann~~~

LOL :p

13 comments:

adeqs comeyll said...

kenapalah x tny tips2 bio dkt k.yong jer time SPM dlu~ *sigh*

walaupon i minat add math tp i tetap xminat fizik..huhu...
sejarah ngn bio xyah tny laa..nguap jer kje~ :P

CikSofa ;) said...

kOmen DaRipaDa anakAndA MaMa Bio..

1.bIO Xde MaSe KEM AKLI?? Yeay!! NaSeB Bek xG..

2.Saya SeDang rsaW dGn maRkaH Bio peRtEnGahan TahUn saya! :(

3.Nama Tulang RanGka saYa da Hapal (tp xtw la ingt lg ke x),cumE..Yang Len2 beLum lagi..hee~

4.OwH FzIk.. BlE La DapAt suKe FizIk!

5.MaMa.. Sy Nak BeLaJaR BIO dEngAn mAmA.. Sy xPHM apE dGn cKgu Tu!! (jgn talk2 dgn spe2 ea)

6.T saya dah download photoshop balik saya buat header untuk mama..skarang ade photoscape sje..(tp ley gk wt)

7.Bykkn lg ilmu bIo dLm Blog Mama :)

8.Saya da rASA SaYA dA buaT bLog nIh maCam BloG sY snDrk pUlak KoMEN bYK2..HEEE =D

Yong Zahura said...

Adik :
Haha... masa adik belajar dulu tu, kak yong dah kerja ke? kak yong belum kerja kot,kan? Tengah study lagi rasanya...

Sofa:
1. Ha ha ha hampeh~~~

2. Jangan risau... soalanny ammg susah sket.

3. Err, err....

4. No komeng, eh, komenn~

5. Nak belajar Bio dgn mama bila2 pun bole :D Ada masa free datang la jumpa mama, kita plan buat kelas, ok?

6. Betul?! Yeay!! Thanks :D

7. Ala, tak boring ke kalau mengajar Bio dlm blog? Sebab blog nie lebih kpd luahan perasaan yg tak bole mama luah dlm kehidupan sebenar... Tp dah anak kesayangan mintak tu, layankan aje laaa!

8. Haha, kamu memang~~~

E-ra paSha said...

1.wohooo finally ade jgk entry bio mcm ni..heheh

2.a'ah ary 2 x de bio!!! grr~ huaaa..denga suare mama je..haha

3.sgt2 tkut dgn mrkh bio..sebab ckg rodzana ckp mrkh teruk!! btul ke??

4.ni ma link blog rafieq..mmg byk blog dye..grr haha >

http://apit555.blogspot.com/

5.ekh apesl sume men tulis2 nombor plk nyh?? ehe

Yong Zahura said...

1. haha. sebab ada orang mintak.. padahal tagline blog tu pun dah nampak sangat tanak ngajar bio dlm blog... hehe :D

2. haha, dengar suara mama masa ngajar sains eh? korang kat sebelah tengah kimia dgn cikgu yusri, kan?

3. emm, betul betul betul!!

4. thanks... nak follow dia la... mana la dia jumpa blog merepek mama nie.. malu la plak.. ahaha~

5. a'ah ek? senang kot... muah ha ha ha.....

E-ra paSha said...

1.owww..buat entry byk2 la ma psl bio..boleh blaja on9..hehe//

2.a'ah dnga..kuat..yup ckg yusri..npe bio x de?

3.almk..ni yg serm ni..ckg rodzana mcm mrh je..

4.kn mama de comment entry kt blog iera..dari situ kot..

5.ahaha..

Yong Zahura said...

1. hehe... insyaAllah. tapi kena utarakan persoalan laa... baru mama bole nak wat entry.. hehe..

2. alamak? kuat ke.. mengganggu tak cikgu yusri mengajar aritu?

3. hehe.. takdelah, dia tak marah.. dia geram je...

4. maybe kot.. hanya dia yang tahu...

5. (--")

Raf said...

terima kasih ..

[my official site: http://www.apit555.blogspot.com/ ]

site len tuu bukan site sy .. tp sharing blog ngan kenkawan..

berguna sgt post nih.. tp sy nk tnye.. dr mne sy nk dpt jawapan bg soalan yg suruh buat experiment di paper 3?? selalu mereka tnya suruh kita wat eksperimen mcm tu laa mcm ni laa .. tp mcm mne klu kita nk tahu eksperimen yg sgt sesuai? dr mne sy nk tahu apa eksperimen yg perlu sy buat? (selalunye section B kertas 3 mmg x buat.. T_T)

Yong Zahura said...

Untuk Question 2 Paper 3, kemahirannya adalah pada mengaplikasikan apa yg kita faham utk buat eksperimen.

Teknik utk Question 3 memang kelakar sket. Sebab? Kita kena baca semua eksperimen dalam practical text book :)

Bagi setiap chapter, tgk mana yg ada eksperimen. Then baca, tapi tak payah hafal. Cuma fahamkan macam mana nak buat eksperimen berdasarkan MV dan RV. Sebab tu sangat penting utk kita kenalpasti MV dan RV.

Tapi sebenarnya, kertas 3 soalan 2 tu ada teknik untuk dapat markah. Tp susah nak bagi secara online... Nanti saya fikir macam mana nak permudahkan dalam bentuk tulisan, boleh?

E-ra paSha said...

weeee yeaahhh!!!! mama guru online biology mase kini laaa!!!! weewittt~ hahaha..

1.ok3..

2. hehe x gnggu pon..

3.geram?? err almk..iera seram!! hehe

Yong Zahura said...

Ish, segan sebenarnya.. ramai lagi cikgu2 yang power2 lagi kat luar sana. guru cemerlang sume ada.. mama cikgu biasa-biasa je...

CikSofa ;) said...

weweeiiiiiittttttttttt!!!!!!!!!

angel az-zahra said...

hahaha... adek at least ade subject yg adik minat.. KM pula takde mende pon minat..

"i drift away, and i make my world..." ooopss ternyanyi lagu celine dion la pula..

dulu rasa mcm ape yg blaja kt skola complex blake, tapi tahla, bila dah dkt uni, baru rasa yg kt sekolah dulu tu hanya la 1% daripada lapisan epidermis.. haha (metafora sungguh)..

apa2 pon tahniah pada kak yong yg berjiwa keguruan.. haha KM xsanggup.. hee... lagi2 ajor bio.. arghh headache..headache.. (perlu mkn ubat penenang setiap kali nk ajor org)