Wednesday, May 2

Cuti-cuti Serdang Part 1

Setelah 5 bulan.. Ye, 5 bulan ye anak-anak... Tiada sebarang update yang berlaku kat blog aku. Sampai aku sendiri tak sedar bila ntah blogspot nie dah berubah rupa. Jakun plak aku menengoknya. Kejap ye, take time sikit 

*amek penyapu, sapu habuk. Pastu amek feather duster, sapu-sapu sawang sikit. Eh, terajin pulak, so mop la sekali. Tukar cadar, tukar sarung bantal. Hmm, okeh.*

Aku tak tau la dalam masa tak hapdet selama 5 bulan tu, sempat tak aku cakap aku adalah mak buyung? Haha, bukan aku pegi tukar IC jadi nama "Mak binti Buyung". Hamende la korang nie.. Dengan rezeki yang dikurniakan, aku mengandung anak ketiga. Wah, dalam kenkonon tak nak lagi tu, tambah jugak. Alhamdulillah rezeki... Tapi aku bukan nak up entry baby lagi. Aku nak up entry yang dah berkurun giler babeng aku simpan dalam memory card kamera aku. Melampau simpan sampai 5 bulan. Pasalnya aku malas nak transfer. Dan paling aku malas nak resize dan edit. Huhu... Aku mana boleh duduk lama-lama sepanjang pregnant hari tu. Kematu bontot dan sakit pinggang dowh... 

Memandangkan aku rasa lepas dapat baby (jangkaan dalam bulan 4), susah aku nak jenjalan lagi, so aku meminta (ceh, bukan memaksa ke?) adik aku untuk menjadi planner bagi cuti-cuti Malaysia family kitorang untuk cuti akhir tahun 2011. Kebetulan ada gap cantik punyerr before aku start busy dalam masa cuti tu. So plan punya plan, maka ada la itinerari yang adik aku dah susun berdasarkan request aku. Aku request mesti ada makan-makan, lebih spesifik chinese food. Then kena ada mandi-mandi, takde spesifik. Dan kena ada shopping-shopping. Hahaha.. Demand akak kau.

Disebabkan Sabtu suami aku masih kerja, so kitorang bertolak balik ke Serdang hari Sabtu lepas dia balik kerja. Starting je dah tensen tau. Beriya-iya masuk barang dalam bonet apa semua, then check semua pintu tingkap, then halau anak-anak masuk kereta, then kunci pintu depan, lepas tu nak start keta, TAKLEH HIDUP!! Tensen tol la.. Maka pegi la suami aku naik motor pegi kedai depan sana, then bawak balik sorang abang/pakcik (ikut kesesuaian korang) dengan sebijik (ke?) bateri. Lepas dia tukar je bateri tu, baru laa kereta aku boleh hidup.. Huhu.. Time-time nak pegi bercuti nak pakai duit ni la ko nak kong ye, encik bateri?


Then perjalanan dimulakan... Dah lepas Kulai, dah masuk tol, kereta pun tak banyak... Cuma tengok langit macam nak hujan. Okay, sejuk sikit. Takde hal :)




 Lebih kurang laa, KL lagi 284km tak salah aku... so korang bayang la berapa lama lagi perjalanan kitorang tu. Aku dah bising-bising suruh Eizzah dengan Zikri tidur dah time nie... Hehe... Sebab aku nak tidur gaks...



 Kan dah cakap, nak hujan... Hujan memang takde bagi salam dulu ke hapa, terus je lebat kau... Ish, kalau aku la yang drive, konfem dah aku bawak lane kiri sekali, kelajuan 35km sejam. Haha.. Propa la kau Melah... Ni suami aku kira berani la jugak still di lane kanan (padahal belakang takde keta. Kalau ada keta cepat-cepat signal masuk lane tengah. Tihhihihihi....)




 Ha kau... Tak kelihatan jelas seh jalan... Aku dah bising-bising dengan suami aku dah masa nie.. "Bang, kiri la bang", "Bang, bahaya la bang, tak nampak nie", "Bang, kita tak laju sangat, 100km/j je, kiri laa".. Dah suami aku langsung tak layan aku bebel-bebel, so aku tukar ayat. "Bang, lapar. Berenti beli makan yok?" Hahaa..... Aku memang kuat makan dowh kalau preknen.. Dah macam dinosaur dah...




 Pastu ada rasa sikit goyang, bunyi tarak... Suami aku dah boleh agak dah, terus je berenti. Tadi bateri, ni tayar la pulakkkkkkkkkkk!!!! Dahlah family aku tengah dok tunggu kitorang sampai sebab agenda pertama malam ni adalah makan-makan-makan! Pergh, acara feveret tuh. Lagi mau ketinggalan. Tapi disebabkan tanak suami aku tensen, aku wat rilek je angkut-angkut barang kuar dari bonet (sebab nak amek spare tyre), gelak-gelak, amek-amek gambar. Walhal dalam hati ngeri seh tengok treler tayar belas-belas lajuuuu je. Habis mercik-mercik air jalan kena aku. Kuang hasam tol. 




 Sambil-sambil tu, aku jenguk-jenguk gak anak-anak aku yang tengah dok tido kat dalam kereta. Aku intai mula-mula, rilek je tengah tido masing-masing. Sekali lagi aku jenguk, eh, dah bangun dah Zikri.. Tu tengah berangan nak ganti abah dia bawak keta la tuh...



Okeh, dah nak siap dah... Masa nie ada lori PLUS berhenti temankan kitorang. Isyarat lip-lap dari lori tu membuatkan aku rasa selamat sebab sekurang-kurangnya kereta-kereta lain akan alert laa dengan kitorang kat tepi ni.. Lagipun kan tak berapa nampak...



Siap je, angkat-angkat barang balik, bubuh dalam bonet, cuci-cuci tangan jap (suami aku la, aku wat hapa) Then teruskan perjalanan dengan penuh bersemangat bila memikirkan kejap lagi nak makan sedap. Harap-harap sedap la.. Kalau tak, mau aku makan je adik-adik aku kat rumah tuh... Sodap gak tengah-tengah kebulur  nie... Muah ha ha ha ha~~~

Okeh, tamat Part 1. Belum sampai pun lagi dah tamat satu part. kehkehkeh....

No comments: