Tuesday, September 1

Pejal tag aku. Ke aku ditag oleh Pejal? Atau tag dipejalkan oleh aku? Atau tag mengakukan pejal? Aargh!! Aku dah konfius!!

Mari menjawab tag oleh Encik Pejal...

Mekasih laa kerana susah-susah aje (sebut macam gaya Felix AF3, siap dengan gaya sekali) mendera Kak Yong.

Oklah, kita layan... Zass....

1)Saya suka???

a - Menjadi seorang cikgu. Sebab aku suka memanjakan dan dimanjakan oleh anak-anak murid aku. Aku juga pakar dalam melakukan 'penderaan' kepada mereka. Tapi aku tahu, mereka sayang aku dan aku sayang mereka. Mereka pasti akan setuju dengan aku. (Sebab kalau mereka tak setuju, mereka akan didera. Ahaha~) Tak percaya tanya tukang kebun yang kerap buat-buat lalu depan kelas aku setiap kali aku mengajar. (Saya dah kahwin la, bang!)

b - Makan!! Yeehaa...!! Eh, serius la. Aku suka masak, dan aku suka makan. Untuk menggoda hati aku, atau untuk mengelakkan aku menjadi biru (rujuk entry sebelum ini), silalah belanja aku makan western food. Aku pasti tidak akan menolak, malah aku akan menarik. Tidak ada kena mengena dengan sawan tarik, okay?

c - Kebaya nyonya. Aku semakin menggilai kebaya nyonya. Tapi aku bukan nyonya. Jauh sekali baba. Sebab aku tidak berasal dari Melaka. Dan baju aku juga tidak berkancing suasa. Kebanyakkannya berzip sahaja. Mahal kau, nak pakai butang dari suasa. Kalau dari emas tulen tak apa juga. Boleh gadai, lebih-lebih lagi time-time dah dekat nak raya macam sekarang ini...

2) Pada masa ini saya sedang berfikir tentang

a - apakah yang perlu saya masak untuk berbuka nanti. Sekarang waktu menunjukkan jam 6.00 petang. Baiklah, aku telefon sahajalah suami aku. Minta dia belikan sahaja juadah berbuka di PaRam. Kerana hari ini hari pertama aku bersekolah dalam bulan Ramadhan setelah seminggu bercuti. Penat seyh...

b - seorang sahabat baik. Teman tersayang. Rakan seperjuangan. Yang totally depressed. Semoga beliau dapat mengharungi segalanya dengan penuh rasional. Dan semoga beliau menyedari bahawa terlalu banyak yang ada di dunia ini untuk dia hargai.

c - alamak!! Minit mesyuarat yang belum dibuat!! Toolooonnnggggg!!!!!!!

3) Bila rasa tension saya akan...

a - menjadi biru. Ahaha~

b - baca novel. Lebih baik lagi jika novel itu kisah Melayu tipikal. Lelaki jumpa perempuan. Bercinta. Gaduh sebab salah faham. Atau perempuan lain. Atau sebab mak bapak tak suka. Sebab dia Datuk/Datin. Pedulik hapa aku. Berpisah. Lepas beberapa tahun, jumpa semula. Sambung cinta. Kahwin. Dapat anak. Biasanya kembar. Hahaha... Berapa banyak buku cerita yang kamu baca yang plotnya lebih kurang macam aku hurai di atas? Kecuali buku-buku Ramlee Awang Murshid. Suspens thriller. Aku respek. Tabik spring satu! Toinnggg~

c - makan la. Apa lagi. Siapa mahu belanja aku? Aku teringin mahu strawberi cicah coklat sekarang ni. Siapa yang berjaya bagi strawberi cicah coklat pada aku, aku akan sayang dia seumur hidup! Sumpah!!

4) 3 perkara yang akan buat saya tersenyum...

a - gelagat anak-anak aku. Yang bujang, kamu apa tahu? Terutama bila mereka berpakat mengenakan aku. Makluman ya, mereka baru berusia 2 tahun 10 bulan dan 9 bulan. Tapi aku pernah terkena oleh mereka. Cerita Lain.

b - gelagat anak-anak murid aku. Yang ini lagi laa.... Macam-macam ada...

c - gelagat cikgu-cikgu kat Bilik Guru SMK Laksamana. Pun sama. Macam-macam ada.

d - bila makanan kegemaran aku berada di depan mata.

e - bila sekali-sekala suami aku menunjukkan skill lawaknya. Dry humours lagi.

f - bila aku tengok Monday Night Laugh di Channel 711 - Star World.

g - bila aku baru perasan yang soalan mintak 3 perkara je. Punyalah banyak sebab yang boleh membuatkan aku senyum. Jadi, kalau kamu membuatkan aku tidak tersenyum, kamu memang bengong, tahu? Sebab aku ceria orangnya, macam Astro Ceria. Ceriaa~ (nyanyi macam lagu tema Astro Ceria)

5) 3 perkara yang buat saya menangis..

a - jika sesuatu yang tidak baik menimpa ahli keluarga atau teman tersayang.

b - jika aku tengok Titanic dan Kabhi Kushi Kabhi Gham. Serius beb. Tak cukup sekotak tisu tau. Siap basah bantal yang aku peluk. Cakap ah aku jiwang. Apa aku pedulik? Memang pun aku jiwang. Dalam Titanic, aku sedih masa Jack Dawson mati. "I'll never let go", janji Rose DeWitt Bukater pada Jack Dawson. Lagi satu, "You jump, I jump, remember??" Kalau aku, aku jawab balik. "You jump first, I jump second, okay??" Kalau aku agak-agak macam bahaya, aku tak jadi la nak jump. Aku jadi Jumper. Tak faham? Sila Google. Atau klik saja pada link itu. Kalau dalam Kabhi Kushi Kabhi Gham, tak ada ayat syahdu pun. Aku memang tak boleh tengok Shah Rukh Khan menangis. Itu sahaja.

c - jika saya baca Harry Potter. Pertama, masa Sirius Black mati dibunuh oleh Bellatrix Lestrange (Harry Potter and The Order of The Phoenix). Yang kedua bila Albus Dumbledore mati kena bunuh dengan Professor Snape (Harry Potter and The Half-Blood Prince). Aku ingat lagi, aku beli buku ni masa aku induksi di Port Dickson. Malam tu aku tak tidur, aku baca sampai habis. Esoknya, mata aku bengkak dan sembap serta aku selesema. Sebab tidak tidur dan menangis. Sepanjang malam. Sedih sial. [F**k the Avada Kedavra curse. That curse causes TWO of my hero died!!] Dan esoknya, aku tidur masa penceramah bagi ceramah. Salah dia apa. Siapa suruh dia berceramah perkara yang membosankan? (Walaupun memang aku suka tidur bila orang berceramah pun. Hobi tu. Dalam kuliah juga begitu. Oopss!)

6) Kalau saya ada rm100k?

a - Panggil Eric Leong, buat make-over rumah.

b - Selesaikan semua hutang bank. Pasti hidupku umpama dalam syurga.

c - Ada balance? Simpan beb. Aku tak rakus. Macam kamu.

7) Sila beri 3 nama untuk di tag...

a - Ngah (walaupun hang diselamatkan oleh Pejal, aku tak selamatkan hang...)
b - Qusam (kalau tak buat, no hadiah for PMR, ok??)
c - Angah Zulaika (Sorry, tak bisa ketemu masa kamu balik Malaysia. Kesian dia tahun ini, beraya di Surabaya)

Anyway Pejal, thanks a lot. Kak Yong tak berapa ada idea nak menulis sebab terfikirkan seseorang dan sesuatu. Tapi dengan menjawab tag, dapat juga menulis. Hilang sikit tension. Ya... Sorilah sebab tak update lama bangat. Gembira tahap Gaban dengan kehadiran semua ahli keluarga dari Serdang di Kota Tinggi. Rumahku juga ibarat Old Trafford. Punyalah ramai 'penonton' menonton perlawanan live Manchester United vs Arsengal. Kepada peminat-peminat Arsengal di luar sana, siapa pondan sekarang??????

2 comments:

aizuemi said...

cisss~ aku kena jugak ke?

Yong Zahura said...

kena...
nape plak tak kena...
hahaha~