Sunday, June 21

..Puas hati aku. Hahaa. Marah laa laki aku kat aku nie nanti. Tu pun kalau dia baca..

Aku rasa nukilan aku kali ini sangatlah luar biasa. Sebab aku suka cerita event yang berlaku dalam hidup aku sahaja. Or cerita pasal anak. Or pasal kawan-kawan. Or pasal anak murid. Or pasal family (yeah,yeah... We get what u mean...)

Hari ini aku nak tulis (or taip??) tentang MENGAPA

1. MENGAPA ada orang yang sangat sukar nak mengaku kesalahan dia, dan cenderung menuduh orang lain untuk menutup kelemahan diri sendiri? Hello... Pleaselah, apa yang berlaku tu disebabkan keBODOHan kau (aku ulang, keBODOHan kau sendiri). Jadi, apa hak kau untuk menyebarkan berita palsu tentang orang lain?? Yang paling tak boleh blah, kau bawak cerita, tabur pasir kat periuk nasi orang lain (yang semestinya orang yang AKU sayang. Sangat.) Tapi, ALLAH maha Berkuasa. Sebab setiap huruf fitnah yang kau sebar (aku ulang, FITNAH) Allah telah balas dengan pahala pada orang yang aku sayang (InsyaAllah, sebab dia SANGAT sabar, bukan macam aku), dan juga REZEKI yang melimpah ruah. Aku rasa, pasir yang kau cuba taburkan tu, dah ditiup angin dan berbalik ke periuk nasi kau sendiri. Bagilah anak bini kau tu makan nasi berpasir,ye? Aku makan Pizza dan KFC, sebab aku ada kupon 25% discount. Tak main laa kupon Petronas...

2. MENGAPA kau ingat kau ada title HAJI (yang kononnya dah berpuluh-puluh kali pergi. Siap jadi wakil Tabung Haji laa kunun.. Ada aku heran?) kau boleh suka-suka hati wak lu nak buat apa kau punya suka? Buat keputusan macam *tuttt* (dicensored, sebab aku cikgu) macam orang tak ada anak bini nak disuap makan. Mujurlah aku dikurniakan Allah dengan karier bergaji tetap. Walau tak kaya, tapi aku bangga sebab gaji yang aku dapat tiap-tiap bulan (yang mungkin pada kau sikit. Aku peduli apa) adalah gaji yang HALAL. Aku tak pernah (aku ulang, TAK pernah) menipu untuk mendapatkannya. Janji palsu pun aku tak bagi, tau? Tak mainlah, cakap tak serupa bikin nie... Macam slogan kau "mesra dan selesa, bukan janji tapi pasti" Buat aku nak muntah, dowh~

3. MENGAPA kau mencampur adukkan ahli keluarga kau yang pada aku bimbo dan tak berilmu tu dalam pengurusan yang dia satu hapa pun tak tahu? Pastu, kerek macam *tuttt*(censored lagi, sebab aku cikgu). Yang kelakarnya, perniagaan yang dia patut handle, dia tak peduli, mungkin sebab dia rasa tak mendatangkan sumber kewangan yang banyak. Maklumlah materialistik. Mana nak datangkan wang, dia pun tak pernah nak ada kat kedai dan melihat apa yang terjadi. Mentang-mentang bahagian yang kau jaga (ye ke kau jaga? Aku tengok pekerja-pekerja kau yang jerih, cuti pun susah. Kau sedap-sedap sekeluarga makan angin. Patutlah komisyen pekerja selalu tak bayar. Kau buat guna pergi bercuti yek??) banyak mendatangkan wang, terus ahli keluarga kau, ahh, senang cakap bini kau tu laa nak busy body?? WTH???

4. MENGAPA kau amat susah nak berlaku adil? Adakah kekayaan dunia yang kau rasa dah banyak tu telah mengaburkan hati dan nurani kau? Aku rasa, sedikit sebanyak Allah nak tunjukkan pada kau sebab kau tu takbur, cakap besar, riak, berlagak dan perasan bagus. Sama laa macam bini kau tu pun. Tapi, bila Allah datangkan dugaan untuk kau berfikir dan muhasabah diri kau, kau senang-senang nak salahkan orang lain. Secara langsung, kau telah mensia-siakan hidayah yang Allah nak bagi tu dengan menjadikannya satu dosa plak. Satu ke?? Aku rasa banyak. Dosa mengadu domba, dosa memfitnah, dosa menipu. Dosa yang jika dilakukan pada manusia, kau takkan merasa menjejakkan kaki ke syurga selagi kau tak mintak maaf pada manusia itu. Ada paham, 'Tuan Haji' ??? (eewwww, apsal aku geli sangat nak sebut perkataan nie?? Senang. Sebab aku rasa dia tak layak)

5. MENGAPA kau tak nak tengok anak-anak kau? Aku rasa, kalau kau kurangkan pergi menyebarkan fitnah tentang orang. Or kurang busy body tentang orang. Or cari duit secara HALAL, kau akan dapat lihat anak-anak kau tu sebenarnya adalah calon-calon orang yang akan memalukan kau dan bini kau tu di masa hadapan. Sekarang nie pun dah ada ciri-ciri (dan aku tau kau pun sedar itu) cuma kau dan bini kau hidup dalam denial. Tak nak mengaku kelemahan dan kegagalan sendiri. Sebab itu kau dan bini kau menyibuk ke sana ke mari menceritakan keburukan orang lain, kan? kan? kan? Isshhh.... tak boleh blah betul laa korang nie...

MENGAPA aku luahkan kat sini? Sebab ini blog AKU. Takkan aku nak bagi kau pulak yang luahkan kat sini? Eh, aku lupa. Kau mana pandai komputer. Aku berani jamin, blog itu apa pun kau tak tau. Habis-habis, mesti kau kata blog tu adalah serumpun dengan external hard disk yang kau bangga-banggakan kerana kononnya telah berjaya menyedut semua dokumen dari PC pekerja-pekerja kau. Apa yang kau tak tau, satu dari PC itu mempunyai VIRUS yang amat gila kuatnya. Kau rasa, apa akan jadi dengan external hard disk kau tu nanti?? (Budak Form 1 yang ambik Literasi Komputer dah berebut-rebut angkat tangan nak jawab tu. Jawab lee 'Tuan Haji'. Kau kan mengaku kau tu serba pandai..)

Aku tulis ini bukan untuk memalukan kau. Sikit pun aku tak sebut nama kau, kan? Aku benar-benar berharap dalam menjalani hidup aku nanti, aku tidak akan mengulangi kesalahan-kesalahan yang kau buat. Semuanya aku nak jadikan iktibar dan panduan dalam melalui kehidupan aku sebagai khalifah di bumi Allah ini. Aku harap kau pun sedar kenyataan itu, sebab Allah boleh tarik balik apa yang dia kurniakan dalam sekelip mata sahaja. Bawaklah bertaubat.

Nota di kaki : Kalau kau baca pun bagus jugak. Ada aku kisah??


2 comments:

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

sabar kak yong...ayie baca pun dlm nada marah da ni..hehehe

~fasabranjameel~

Nurissa said...

haha.. ayie ni baca pon rase nak bertepok2 tangan...

rase macam nak printout n hantar kt kedai die..hehe