Wednesday, August 5

.. Fikir-fikirkan ..

Nie aku cilok dari fakapunch.blogspot.com



Aku suka gila idea dia. Bernas dan bestari. Mampu mewujudkan sifat wasatiah dan zuhud. Barulah kena dengan tema rakyat diutamakan.

So, renung-renungkan dah selamat beramal!!

Disebabkan majoriti penduduk Malaysia kini dah kemaruk dengan rancangan yang berbentuk realiti tv, aku ada satu cadangan untuk rancangan televisyen yang bakal menggegar Malaysia.

Nama tajuk program realiti tv: Fantasia Rakyat.

Mula-mula.

Kita cari orang-orang kaya. HANYA orang kaya. Yang kelas pertengahan dengan kelas bawahan, boleh kirim salam. Syarat minimum, tokoh-tokoh koprat tersohor yang punyai syarikat multinasional, Dif-dif terhormat atau bapak bapak menteri-menteri, datuk-datuk, tan sri-tan sri yang punyai pendapatan tahunan melebihi 200 ribu setahun.

Pendek kata, yang selalu keluar Malaysian Tatlers.

Kemudian, kita potong dan lucut segala subsidi dan kemudahan yang mereka miliki sekarang, beri mereka gaji seorang pegawai yang tangga gajinya tak melebihi RM 1800.00, tapi potong separuh dari gaji untuk bayaran bil dan lain lain. Kad kredit , cek kembara apa ke lancau, dimansuhkan.

Beri mereka orang-orang atasan yang demanding gila. Kerja 24-7. Dalam erti kata lain, masters to serve.

Keluarkan mereka dan keluarga mereka dari rumah mansion indah dan tempatkan mereka di flat-flat kos rendah yang punyai dua bilik. Paling sesuai, Flat Columbia di Sentul, Flat Sri Pahang di Bangsar, Flat Bukit Pantai, Pantai Dalam ataupun Flat San Peng.

Untuk pengangkutan, mereka boleh memilih mana-mana transport awam, kecuali teksi. Atau, kalau mahu memandu jugak, bawak kereta sendiri tanpa bantuan pemandu. Paling mewah, Kereta nasional bawah 1800 cc. Tapi dengan budget yang ditetapkan.

Duga mereka dengan pelbagai rintangan hidup: Bank telefon mintak hutang, Along gertak dan baling cat sebab lambat bayar pinjaman, Bil api dan air kena potong, Anak bini sakit, Stress di tempat kerja, politik ofis, kena marah dengan boss, Kenaikan harga barangan, Cukai jalan mati, Cukai pintu tak bayar, Kereta rosak, Trafik jam..bla bla bla.

You know the drill.

Durasi permainan: 6 bulan.

Kita tengok segala perit dan pahit mereka mengharungi hari-hari sebagai orang biasa.

Siapa boleh survive dan bertahan dengan semua ini, dia akan menjadi manusia yang lebih prihatin dan berguna.

Amacam Tuan-tuan, berani?





Nota di kaki : Sebarang penggunaan bahasa tidak enak dimakan begitu sahaja, bukan tanggungjawab pemilik blog ini, ok? Terima je la seadanya.



No comments: