Sunday, August 23

Cuba kamu cakap apa yang aku repekkan ni,ha?

Disebabkan semalam aku Abc, maka aku tidak akan ceritakan apa-apa tentang puasa. Tapi pagi tadi, cuba kamu teka apa yang aku masak untuk bersahur?

Bukan.

Bukan.

Bukan.

Sudahlah tu, tak betul tekaan kamu.

Aku masak mushroom soup, dengan garlic bread sebagai teman mushroom soup itu.

Gila cool kan aku? Macam bersahur di negara yang perlu ditolak 8 jam waktunya dari waktu negara kita. Dan statement ini tidak ada kena-mengena dengan waktu WIB yang selalu ditunjukkan dalam channel-channel ASTRO untuk memberitahu pukul berapa rancangannya akan bermula.

Dan aku telah terkeluar tajuk.

Kemudian, sedang aku enak menjamu selera sambil perasan aku tengah bersahur di England bertemankan David Beckham, akhirnya Mr Hubby aku bangun juga. Selepas butang 'snooze' di telefon bimbitnya ditekan berkali-kali.

Dengan penuh selamba, beliau meneguk air putih kosong sebanyak 1.25L dan terus menyambung tidur.

Nampaknya, beliau lebih cool dari aku...

# # #

Sepanjang hari, aku melakukan aktiviti menonton TV yang aku gemari.Ketika di bangku sekolah, rendah atau menengah, menonton TV diwar-warkan oleh para cikgu aku sebagai hobi yang tidak sihat. Tapi aku kan memang degil. So, aku tetap mengekalkan itu sebagai hobi aku. Walau nak exam final. Walau nak PMR. Walau nak SPM. Sebab itu aku tak pernah ingin nak duduk sekolah berasrama penuh. Buat apa? Rumah aku lagi best, apa? Macam-macam ada... (Cakap je la kau tu manja..)

Pendapat aku berbeza dari para cikgu aku. Ya, aku memang suka lawan cakap cikgu aku. Tapi dalam hati je lah. Sebab aku tak suka mengecilkan hati mereka. Aku berpegang pada prinsip, redha cikgu akan membawa kejayaan kepada aku. Dan aku akui, prinsip aku tu betul. Biarpun aku berada di 4 buah sekolah rendah dan 3 buah sekolah menengah sepanjang persekolahan aku.

Banyak benda yang aku pelajari dari kegemaran aku itu. Antara yang paling ketara, aku mula pandai subjek Matematik selepas aku menjadi pengikut fanatik rancangan Along. Dan aku pernah bercita-cita untuk menjadi selebriti pembaca berita selepas dimotivasikan oleh watak Roy Bahagi, pembaca berita dalam Along juga. Namun, idola aku pastinya Siti Sifir, yang membantu aku menghafal sifir berlagu dengan jayanya...

Aku juga tidak pernah berjaya dipengaruhi oleh sebarang iklan dalam TV. Biarpun aku melihat daya tarikan mainan-mainan dalam kotak Ding Dang sangatlah menarik. Sebab aku nampak ada benang yang terikat pada mainan itu dalam iklan. Patutlah boleh terbang. Aku juga tidak pernah terpengaruh untuk mencuba Rexona For Men, memakai Brylcreem Hair Gel, meniru gaya Stone Cold Steve Austin atau membeli Nissan Sylphy 2.0L(A) CVTC.

Hebat kan aku?

# # #

Sebut tentang lagu. Ada seseorang yang membuat komen secara personal kepada aku. Aku tak pasti kata-kata sebenarnya, tapi dia kagum (metafora beb) dengan kebolehan aku menghubungkaitkan lirik lagu dalam hidupan harian aku. Memang aku akui, itulah kehebatan aku. Bukan meninggi diri, tapi realiti. Dan sehingga sekarang, aku masih melakukan perkara yang sama dalam kelas. Menghubungkaitkan lagu dalam sesi pengajaran dan pembelajaranku..

Contoh.

Chapter 7 bagi subjek Science Tingkatan 4 adalah Light, Colour, Sight. Dalam tajuk ini, ada sub-chapter berkenaan Light Dispersion.

"Dan fenomena semulajadi yang boleh dikaitkan dengan light dispersion itu adalah?"

Ya, itulah soalan aku kepada anak-anak didik aku. Dalam Bahasa Inggeris. Kalau tidak, nanti BISP aku dipotong. Selepas 8 kali aku mengulangi soalan dalam Bahasa Inggeris itu tetapi masih tiada jawapan, maka aku pun mengulanginya dalam Bahasa Melayu. Sama macam ayat di atas itu.

Masih tiada respon. Maka, dengan suara lemak merdu (pernah dengar suara Celine Dion? Haa, suara aku bukan macam itu) aku pun memberi clue kepada mereka

(dengan penuh gaya kononnya akulah Siti Nurhaliza membuat konsert tribute) "Engkau tibaa bagaikan......"

"Pelangi.....!" Dengan pantas anak-anak muridku memberi jawapan.

Aku bangga. Sangat berbangga.

Dan aku terpaksa menghabiskan 5 minit lagi untuk membuatkan mereka diam dan menumpukan perhatian semula. Kerana ada yang mahu menyanyikan lagu itu sehingga tamat. Dengan suara yang membuatkan kamu hendak ke kantin dan memesan jus oren segar berais. Untuk meredakan keperitan gegendang dan salur separuh bulat telinga kamu.

# # #

Dan aku pasti, sesiapa yang kerap menonton televisyen, walau tidak sekronik si kronikler macam aku, pasti dapat mengenalpasti sedutan iklan di bawah. Tidak perlu sebarang kit umpama penyiasat CSI, kerana apa yang kamu perlukan hanyalah daya ingatan!!

1. "Ukurlah sendiri!!"
2. "Guna jari pun boleh.."
3. "Berbaloi-baloi..."
4. "Sebutir nasi tu ibarat setitik peluh petani."
6. "Janganlah selalu pakai baju baru. Kamu telah menjadi kegemaran semua cikgu."
7. "Futsal bukan untuk lelaki je.."
8. "Kahwin?! Nanti kot..."
9. "Kejelitaan adalah milik setiap insan."
10."Saya pun nok jadi jutawe jugok...!"

Dan kamu menjadi begitu tekun menganalisa setiap sedutan sehinggakan tidak perasan bahawa tiada no. 5 di situ... Tahniah jika kamu tidak perasan!!

5 comments:

aizuemi said...

haha.. tnyata abg salim lebey cool dari ko~

tv? aku lagi gilo kuaso dari ko kan? dan alasan kita sama utk tidak bersekolah di asrama.. dan aku mnolak tawaran hebat daripada SM Sains Dungun~

Yong Zahura said...

Ya, aku tau itu...
Sebab itu tak ada sesiapa pun dari kita yang masuk sekolah berasrama.
Walaupun result kita semua best-best, kan?

Nurissa said...

cool gile abg ipar aku ~~ haha...

ha'ah...buat pe g sek asrama klu aku bleh dapat result yg setaraf dengan dok kat umah...
ni muhamad Q nak g teknik lepas pmr...
nasihat sket..

Yong Zahura said...

apa guna nasihat...
tunggu aku balik raya, kita ugut je la dia ramai-ramai...
ok?

aizuemi said...

keh keh keh~ bunguks la kita.. ape kata kita ugut dia kow2 beb.. jgn biarkan dia kua dr umah.. wakkakakakka~

TV adalah segalanya buat aku..