Wednesday, August 26

Kalau Mawi itu Raja SMS, siapakah Ekin?

Ekin adalah bini Mawi. Titik.

Jangan tuduh title aku tak ada kena mengena dengan entry lagi, ya?

Sudah ada kena mengena..

# # #

Ini ada satu teka teki.

Pak Ahmad ada kebun (e ya e ya ooo).
Dalam kebun Pak Ahmad, ada ditanam semua buah-buahan yang boleh didapati di dunia ini (e ya e ya ooo)
Pada suatu hari, kebun Pak Ahmad terbakar (e ya e ya ooo)
Tapi ada 3 buah-buahan yang tak terbakar.
Siapakah buah-buahan itu?

*

*

*

Siapa suruh kamu teka? Aku tidak suruh. Aku akan bagi jawapannya.

1. Buah cempedak di luar pagar.
2. Pisang emas dibawa belayar.
3. Buah keranji di dalam perahu.

Apa rasional aku bagi teka teki ini pada kamu? Sebab aku rasa teka teki ini bagus. Terutama untuk memperkenalkan kembali pantun-pantun tradisi. Jika kamu perasan, semua jawapan itu adalah pembayang pantun.

Begitu juga dengan peribahasa. Aku tak faham kenapa pelajar sekarang sukar mahu mengkolaborasi peribahasa dalam situasi karangan itu. Aku memang suka menggunakan peribahasa dalam karangan aku.

Aku pasti, idola peribahasa anak-anak muda sekarang adalah Karam Singh Walia.

(sila tiru lengkap dengan gaya Karam Singh Walia)

"Alang-alang menyeluk pekasam, biarlah sampai kita tenggelam"

"Biar mati anak kita, jangan mati pucuk kita"

"Kera di hutan kita susukan, kera di rumah kita teh ais-kan"

Jadi? Jadi, aku ada satu cerita. Ini kisah benar.

Aku ada seorang pelajar. Nama dia Kenwen Chua (mungkin nama sebenar). Dia adalah seorang pelajar yang sangat-sangat leng chai... Dia antara pelajar yang aku sayang. [Kenwen, wo she ni de lau se, suo e ni ie ting yao si huan wo]. Ngah, Yi, aku main belasah je ayat ini. Tolong jangan komen, ok? Puji tak apa. Cikgu Bahasa Melayunya pernah memberi tips. Jika mahu mendapatkan markah lebih dalam karangan, sebolehnya pelajar menyelitkan peribahasa di dalam karangan mereka. Kenwen mengambil serius perkara ini, dan cuba menghafal peribahasa untuk kegunaannya di masa hadapan.

Tetapi, satu-satunya peribahasa yang dapat dihafalnya adalah "Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas". Kesian dia, itupun susah bangat untuk dia menghafalnya.

Cuba kamu bayangkan situasi ini...

Seorang pemeriksa kertas peperiksaan Bahasa Melayu SPM (1103/1) sedang bersedia untuk menanda skrip jawapan pelajar. Beliau membancuh secawan kopi Cap Kapal Api dan mengambil setin biskut meri. Namun beliau terpaksa menukarkan biskut meri itu kepada biskut kering empat segi selepas bininya bising-bising mengatakan biskut meri itu mahu digunakan untuk membuat kek batik. Dengan muka bengang sebab diikut oleh OKD yang ala-ala OKU, beliau mengambil skrip jawapan seorang pelajar.

nota di tangan :
OKD : Orang Kuning DiGi

(menghampiri penghujung karangan)

..."Si Tanggang menjadi cemas. Kapalnya terumbang-ambing dipukul ombak. Kilat dan petir saling sabung-menyabung, ibarat mendendami anak derhaka seperti Si Tanggang. Kata-kata keampunan dipohon dari Sang Ibu. Namun Sang Ibu telah berjauh hati. Tindakan sang anak membelakangi dirinya, malah mencerca dirinya tidak mungkin dapat dimaafkan. Air matanya mengalir di pipi tuanya. Dia memalingkan mukanya dari melihat sang anak. Dia tidak mahu mendengar lolongan sang anak lagi. Biarlah dia menerima balasan di atas sifat derhakanya itu. Dengan satu dentuman yang kuat, Si Tanggang dan seluruh kapalnya telah bertukar menjadi batu. Seperti kata pepatah, "Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas".

Woohoo. Anti klimaks tu. Pada pendapat kamu, skrip jawapan siapakah itu?

Jangan jawab.

Jika aku si pemeriksa itu, aku pasti air kopi Cap Kapal Api itu tadi akan tersembur keluar dari mulutku. Lebih dahsyat lagi, aku akan tercampak terus ke bulan dan beramah mesra dengan seorang angkasawan yang telah sedia ada di bulan itu. Dan angkasawan itu akan bertanya kepada aku,

"Kapal kau mana?"

Moral of the story : Jika kamu minum kopi Cap Kapal Api, kamu boleh mendarat di bulan tanpa bantuan sut lengkap angkasawan. Selepas itu, kamu akan terpinga-pinga memikirkan cara untuk pulang. Sebab secawan kopi Cap Kapal Api itu telah kamu tinggalkan di bumi.

# # #

Semalam, aku menonton cerita The Hot Chick di Channel Star Movies. Atau mungkin di HBO. Entahlah, aku tidak ingat. Ceritanya berkisarkan tentang seorang lelaki jahat yang secara misterinya bertukar tubuh dengan seorang gadis pasukan penyorak yang hot. Dan aku teringat juga tentang cerita Freaky Friday, di mana seorang ibu bertukar tubuh dengan anak gadis remajanya.

Kadang-kadang aku terfikir juga. Kalau aku diberi kesempatan untuk bertukar tubuh, aku mahu jadi siapa? Atau persoalan yang lebih mencabar lagi adalah, siapa mahu jadi aku??

Dulu aku pernah berangan mahu jadi Suria Perkasa Hitam. (Haip, haip, orang yang faham, jangan ketawa,ok??) Oklah, aku tidak mahu jadi Suria Perkasa Hitam. Aku mahu jadi awek Suria Perkasa Hitam. Mesti aku bangga, sebab pakwe aku hero penyelamat dunia.

Kemudian aku bosan. Sebab pakwe aku hanya handsome ketika menjadi orang. Ketika menjadi hero, dialah antara insan terburuk di dunia. Menyampah aku. Semua orang akan ketawakan aku.

Jadi aku telah menukar cita-cita. Aku mahu menjadi seperti Yukiko dalam cerita Tokyo Cinderella Story. Aku mahu berjumpa, jatuh cinta dan berkahwin dengan lelaki yang handsome, kaya dan romantik seperti Masashi. Masalahnya, Yukiko tinggal di Tokyo. Aku tidak tinggal di Tokyo. Yukiko lemah lembut. Aku tidak lemah lembut. Yukiko pernah naik bullet train. Aku tidak pernah naik bullet train. Dan Yukiko pandai cakap Jepun. Aku tidak pandai cakap Jepun. Jadi?? Case closed!

Pada pendapat kamu, aku wajar bertukar tubuh dengan siapa?

A. Catwoman
B. Victoria Beckham
C. Maria Sharapova
D. Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz

Ya, aku rela bertukar tubuh dengan Ran Mouri, agar aku dapat berdekatan dengan Shinichi Kudo.

Aishiiteru, Kudo-san!

# # #

Aku batuk. Agak teruk. Tapi aku tidak mempunyai kaitan dengan H1N1. Suami aku sibuk suruh aku makan ubat. Aku tak nak. Aku kata ubat itu tidak sedap. Lainlah kalau ubat itu berperisa seperti Chocolate Sundae atau aiskrim Vendetta.

Tapi suami aku kata, doktor berkata, ubat yang tak sedap adalah ubat yang paling baik.

Aku rasa doktor itu tipu. Sebab dulu cikgu Bahasa Inggeris aku ajar,

"Laughter is the best medicine"

Bukan ubat yang tidak sedap itu.

Aargh, para doktor memang penipu. Dulu semasa aku hendak diberi injeksi BCG, doktor itu pun kata tak sakit. Akibatnya, satu sekolah sibuk kejar aku sebab aku berlari sambil meraung dengan jarum suntikan masih di lengan. Dalam kesakitan itu, aku masih mampu mengacah beberapa orang cikgu hingga mereka tidak berjaya menangkap aku. Ala, anggap macam kamu sedang bermain galah panjang. Dan kamu adalah pemenang, bukan para cikgu kamu.

Wah, ini fakta atau auta?

Untuk menjadikannya lebih menarik, jangan ambil tau fakta atau auta.

Dan batuk aku telah sembuh. Bukan dengan bantuan ubat yang tidak sedap itu. Tetapi hasil aku makan Mini Cornetto di dalam peti ais rumah aku.

Ironik, kan?

# # #

Kepada silent readers aku (jika ada). Atau kepada anak-anak muridku yang membaca blog ini (memang ada). Kamu jangan terkejut dengan blog ini. Kerana aku yang aku paparkan di luar tidak mungkin seperti aku di sini. Di luar, aku sangat garang. Juga sangat tidak comel. Serta kejam orangnya. Aku di sini lebih mesra. Serta lebih comel. Serta tidak kejam orangnya.

Tetapi aku mungkin lebih keji di sini, kerana aku akan berkata apa sahaja. Tanpa memikirkan perasaan kamu.

Apa? Aku hipokrit? So? Deal with it!! Peduli apa aku.

# # #

Pernah dengar pepatah orang putih?

You are what you eat.

Untuk sahur tadi, aku makan chicken chop panas.



Jadi, aku adalah chicken?? Lebih baik panggil aku chick. Yang hot (panas).


konon pose seksi~ aww... mak tak rela, nyah...


4 comments:

aizuemi said...

baru aku tau ko AYAM ~!!!

Yong Zahura said...

Aku ayam moden,
versi seksi lagi berani..
So, jangan cuba-cuba nak mencabar aku!!

Ngaum....!!

aizuemi said...

giler ar.. cam bunyi ayam PONDAN je.. sexy tp suara tetap jantan~ hhahhaha~

Yong Zahura said...

Aku tak tau...
Presiden persatuan ayam pondan sedunia tengah cari hang!!
Hahahhaaa!!!!