Tuesday, August 25

Kenapa dengan Waheeda dan Akhil Hayy? Ada kena-mengena dengan aku ke?

Wah, hari ini aku berpuasa.. Setelah beberapa hari aku tidak puasa. Jadi, aku akan berusaha bersungguh-sungguh untuk fokus menulis blog ini. Sebab aku tahu kamu tidak sabar menunggu aku meng'up-date' blog ini.

Ok, mulakan. Aku puasa kan hari ni? Fokus! Hari ni nak masak apa hah? Woi sengal!! Fokus! Aku macam malas masak. Wei! Fokus! Fokus la wei! Fokus! Ok. Aku fokus la ni. Aku harap suami aku beli aja di Pasar Ramadhan. Woi! Fokus la!! Ok ok ok ok ok....

Mulai sekarang, aku akan perluaskan kaedah penulisan aku. Tidak akan setiap kali aku nak cerita tentang hal-hal keluarga atau hal-hal anak. Aku tak nak jadikan blog tempat diari peribadi. Sesungguhnya aku bosan! Bencilah aku melihat blog aku menjadi self-centered je. Semua nak cerita pasal aku je, kan? Walaupun aku tahu aku memang cun, bergaya, hebat, kacak, dan segala pujian-pujian yang memang sesuai dengan aku. Woi! Fokuslah!!

Jadi, aku akan perbanyakkan tulisan versi 2,3 menjak yang lepas. Nak baca diari? Kamu berada di blog yang salah. Sila datang rumah aku, masuk ke bilik tetamu dah cari diari aku di salah satu rak buku di situ. Jumpa? Kamu hebat! Sebab aku tak ada diari. Kau faham tak apa itu fokus??!!

Sudahlah. Aku tak boleh fokus. Baik aku tidur dahulu.

# # #

Aku teringat kata-kata cliche daripada students aku jika mereka buat salah. Pernah mengalami keadaan di mana perkataan "Nobody is perfect" diguna sewenang-wenangnya? Aku pernah.

Dan setiap kali itu berlaku, aku rasa aku seperti seekor semut yang tidak berdosa tetapi teraniaya. Maksudnya? Aku rajin, baik, tulus, mulus, tetapi aku telah terjatuh ke dalam air sirap (akibat pinggir cawan itu licin, bekas gincu bibir yang berpelembap) dan mati lemas. Boleh faham?? Jika tidak faham, sila Google.

Namun, kadang-kadang aku juga menggunakan perkataan itu. Untuk kepentingan diri aku. Jangan kata kamu tidak pernah. Aku tahu kamu tipu.

Jika anak-anak murid aku menggunakan kata-kata itu pada aku, aku akan senyum dahulu. Dan sebelum aku bertukar biru (rujuk entry sebelum ini), aku akan menukar tajuk. Cuma, aku akan balas dengan kata-kata yang pernah aku jumpa di Google juga..

Nobody is perfect.
I am nobody.
So, I'm PERFECT! (AKU 'TER'OBSES DENGAN CAPS LOCK)

Dan aku belum terkeluar tajuk lagi setakat ini, bukan?

Jika aku terbuat salah, sama ada tersalah sebut nama pelajar (jarang sekali) atau tersalah guna perkataan (pernah sekali aku mahu menyebut perkataan epilepsi, tetapi aku sebut Pepsi. Huh??) pelajar pasti akan ketawa. Terbahak-bahak. Tak ingat dunia. Akhirat apatah lagi. Jadi, aku juga akan ketawa bersama-sama mereka. Sambil menumbuk-numbuk permukaan meja. Atau lebih kejam lagi, mencakar papan hitam dengan besi sampai terkeluar bunyi yang boleh mengilukan gigi mereka. Malah gigi aku juga.

Sampai mereka berhenti ketawa secara automatis. Tapi aku tetap terus ketawa. Haa, cuak...

# # #

Sudah hampir 4 hari aku tidak membawa kereta. Ini disebabkan aku tidak perlu bekerja. Selama seminggu. Aku dah rindu nak menekan pedal minyak sambil membetulkan tudung pada cermin pandang belakang aku. Juga, aku tidak sabar lagi mahu mengambil selekoh tajam masuk ke sekolah aku dengan gaya drifter terulung. Hebat kan aku?

Tapi hati aku masih bercita-cita mahu belajar membawa motosikal. Ya, aku bodoh membawa motosikal. Aku lebih pandai dalam Teorem Pitagoras berbanding membawa motosikal. Aku rasa menemani suami aku belajar Makroekonomi dan Mikroekonomi lebih baik dari aku membawa motosikal. Aku pernah berangan-angan mahu mengambil lesen motosikal, dan aku suarakan hasrat suci murni aku itu pada suami aku.

(Tahun : 2002. Mood : Hangat bercinta. Tempat : Depan cafe Desasiswa Permai, USM Penang)
"Bang, orang nak belajar bawak motosikal, boleh?"
"Kalau dapat jawab soalan abang, boleh..."
"Apa dia?"
"Cuba bagitau, kat mana nak masukkan kunci pada motor ni?" (sambil menunjuk kepada satu motor di sebelah aku)

Dengan lagak konfiden. Aku cari. Eh, kat mana ek? Habis dah satu body motor tu aku tengok. Sampai ke tayar. Sampai ke enjin. Sampai ke tempat minyak. Mana ek??

Jadi, pada pendapat kamu, berjayakah aku belajar bawa motosikal??

Jangan jawab.

Dan aku pandai bawa basikal. Aku juga drifter terhebat walaupun dengan hanya berbasikal, tau??

Akibat kesian, serta mungkin juga sebab kasih sayang yang mendalam, suami aku ajar juga membawa motosikal.

Aku hanya drive tak sampai dua meter. Sukses.

Suami aku ajar aku daripada jauh,
"Press minyak aje. Jangan masuk gear. Belajar press minyak je"

Aku kan degil. Aku masuk jugak gear 1.

"Jangan press minyak cepat-cepat!! Slow-slow!! Zura!! Slow!! ARGHHH!"

Cuak juga aku. Di samping tekanan perasaan secara maksima oleh suara suamiku tadi. Nasib baik juga aku hanya belajar di depan rumah aku. Tak ada kenderaan lain pula tu.

Dan suamiku itu begitu prihatin dengan keselamatan motornya, bukan dengan aku. Aku tahu. Peduli apa aku. Nanti bila aku dah pandai membawa motor...

4 comments:

aizuemi said...

oit.. tajuk xde kena mngena ngn entry.. ape ke shengal lu~

Yong Zahura said...

Aku suka maa~

aizuemi said...

aku pun suke~!!!

Yong Zahura said...

Perit otak aku fikir nak letak tajuk...
Pastu kawan aku sms tanya tentang depa dua orang..
Pedulik hapa aku..
Tu yang aku jadikan tajuk entry tu..
Hehe...