Sunday, November 6

Kesian kami, raya di perantauan... Ngeee :D

Huhu... syahdu tak bole blah. Aku rasa semenjak aku kawen ni, ni la kali pertama kitorang tak balik beraya haji kat mana-mana. Biasanya kitorang akan gilir. Kalau raya puasa kat Kemaman, raya haji kat Serdang. And vice versa. Tahun ini, secara rasminya, kitorang sekeluarga beraya di Kota Tinggi. Sedih ada jugak. Tapi bila fikir kerja saaaangat banyak, so okay la. Lagipun cuti sangat singkat, cuma 3 hari (untuk aku, suami aku cuti 2 hari je) amat tidak berbaloi untuk melalui perjalanan selama 5 jam sama ada ke Terengganu mahupun ke Selangor. Pastu penat belum habis, dah nak kena balik semula....

So, pagi-pagi lagi suami aku dah pergi solat sunat aidiladha kat Surau Bandar. Balik aje, dia pun ready untuk pergi mengorbankan lembu. Tapi bukan kitorang punya, orang lain yang punya. Pergi tolong sembelih dan melapah je laa.... Mula-mula Zikri ikut. Tak lama lepas tu, dengar bunyi motor, suami aku hantar dia balik. Lepas tu suami aku pergi semula. Aku pun tanya la.. "Kenapa Zikri balik?" Dia jawab, "Sebab shaye penyat (penat) laa..." Okay~~

Then dalam pukul 12, aku dah kelaparan dah. So aku masak nasi, then aku keluarkan burger. Kononnya nak goreng burger masak sos. Dalam setengah jam lepas tu, suami aku pun balik. Bawak balik daging sekali. Banyak jugak... Cantik.. So, aku berura-ura nak goreng aje. Sekali dia suruh aku masak sup tulang. Alamak!! Last bunjut aku dah guna hari tu. Mana ada bunjut lagi...

Ni ha dagingnya... Banyak la bagi family aku yang kecik nie. Bahagian tulang tu yang suami aku 'kerjakan' dulu... Hehe...

Proses memotong dan mencuci tulang dan daging oleh suami aku...

Ini bahagian tulangnya....

Ini bahagian dagingnya. Semua untuk masak sup... Macam mana ni? Suami aku dah malas nak keluar beli bunjut bagai... Dia suruh masak sup yang simple je, pakai kiub ayam. Okay jugak tuh... Walaupun aku kurang yakin dengan hasilnya nanti..


Apa-apa pun, sediakan bahan basic dulu. Ni semua bahan-bahan tumis. Bawang merah, bawang besar, bawang putih, halia, kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih dan lada hitam.

Nak jadi rezeki, aku belek-belek rak aku tu, sekali terjumpa yang ini!! Rempah sup! Ya Allah, tercapai laa hasrat kitorang nak makan sup nampak gayanya. Aku pun lupa yang aku ada beli benda ni, simpan buat stok. Nampak gayanya, berbaloi la beli hari tu.. Walaupun masa mula-mula dulu, dok fikir 'apa guna beli, kan yang senang ada?' Maksudnya bunjut la... Tapi, berguna jugak akhirnya.. Huhu... Alhamdulillah....

So, aku masukkan tulang+daging tu tadi dalam periuk, masuk minyak masak, garam, kentang, serbuk sup (campur dengan air sikit), lada hitam tumbuk dan air. Aku main agak je, takde sukat-sukat punya... Pastu rebus sampai daging empuk.


Bahan tumis tadi, aku tumis je la sampai naik bau. Nampak layu sikit bawangnya, aku tuang je masuk dalam sup.



Tunggu sajalah sampai daging empuk. Test la cukup masin tak. Aku tambah garam 2,3 kali jugak la. Sebab memang aku starting tak letak garam banyak. Dah nampak didih sikit tu, aku masukkan asam keping. Api aku kecik je, aku suka tengok dia didih sikit-sikit tu...




Pastu bila dah masak, tak sempat dah nak amek gambar. Semua lapar, terus je bedal. Haha.. Lebih kurang macam gambar kat atas laa bila dah masak. Bezanya, nak makan, letak dalam mangkuk la. Takkan nak bawak periuk tu pegi meja makan, ye tak? Kui kui kui... Menambah-nambah gak la makan. Tapi ada tinggal sikit untuk makan malam.

Bila malam, takkan nak makan sup saje kan? So, kena la touch up dengan lauk lain. Tapi sudah semestinya bertemakan daging juga. Huhu... Tapi sesi malam, suami aku amek alih. Aku tukang panaskan sup je. Hehe...

Step awal aku tak sempat nak snap. Aku mandikan budak dua orang tu. Tapi suami aku cakap, dia marinate jap daging tu dengan garam, kunyit dan rempah kari. Pastu, dia tumis bawang, lada boh, masuk air sikit, pastu letak kulit kayu manis dengan gula melaka. Then dia masukkan daging. Tunggu sampai air kering.



Ni la rupanya. So, kacau-kacau (stir, bukan disturb :p) bagi rata. Pastu suami aku ketuk cili padi, masuk dalam ni. Kalau nak kuah, biar la air banyak. Suami aku nak versi kering.


Haha, bukan senang nak tengok ni... :D



Ok, gambar saja nak letak. Tengok tutup periuk tu, kemek dah... Tahan woo beliau. Beliau berjaya survive 2 kali banjir dan satu kali pindah rumah. Banyak jasa beliau tu.....



Ni sup aku versi makan malam. Dah nak habis baru snap. Haha... Lapor bebenor...



Ni la air tangan suami aku. Entah hapa nama resepi pun aku tak sure. Aku bagi nama daging goreng pedas je. Tapi tak pedas sangat pun... Selera je kitorang makan. Dah lama tak rasa daging fresh :))

Okay, kenyang... Makan aiskrim plak, yok?? Hehe.... Gambar budak dua orang tu takde hari ni. Diorang tak enterframe. Sibuk tengok kartun kat depan. Kejap-kejap je datang tengok apa yang berlaku kat dapur. Maklumlah, bukan senang nak tengok abah memasak, ye tak? kih kih kih...


4 comments:

Anonymous said...

Yie Cute is saying "wah3.. aku rase ni antara 1 dlm sejuta post blog hg yg ade abg salim n xde budak 2orang tu..kih3... cam sodap je dgg masak pedas (wuteva) abg salim tuh..."

Yong Zahura said...

haha Yie Cute (tak bole blah seh..)

Kan? bukan senang abang salim nak masuk blog.. kikiki...

eh, memang sedap dowh daging tu. pandai plak dia cipta resepi... tapi tak salah aku la, masa mak dgn ayah pegi mekah dulu, dia dgn abang dia la yg jadi tukang masak utk adik2 kat kampung.. hehe...

Anonymous said...

ngah best ( boleh blah )

ok .. menarik mnarik~
aku rs sup tu menarik .. dan mnariknya, abg salim jadi main actor.. hhehehe~

Yong Zahura said...

ngah best (koh koh koh-batuk)

haha, sup bidan terjun aku tuh... hoho! nasib baik jadi. legaa~

abang salim main actor utk daging wasak wuteva tu... ngee :D